Absintmerken

Pernod Fils

Helfrich (11/10/05 om 16:36:45):

Wat me toch enigszins verbaast is dat het populairste kwaliteitsmerk van weleer zo ontzettend bitter is (ook de Tarragona). Dat is wel het soort drank waar we aan moeten denken als Hemingway het heeft over de echte "Couvet-Pontarlier". We zijn mijlenver verwijderd van de huidige distillaten uit Couvet (La Bleue) en Pontarlier (Guy): aromatische keelspoelertjes van een opmerkelijke zachtheid.

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=440


Le goût
Un mot : amertume ! J'avais lu que les absinthes avaient tendance à devenir plus douces avec l'age. C'est sans doute vrai au niveau de l'alcool qui m'a semblé moins agressif. Mais par contre, quelle amertume ! Je pense n'avoir encore jamais goûté d'absinthe aussi amère. Il est vrai que je n'ai pas encore goûté celles particulièrement réputées pour leur amertume (comme la Libertine 68 ou la Muse de France n°3), mais une chose est sûre : on est à 1000 lieues de la douceur des bleues du Val de Travers ! L'anis m'a paru quant à lui est assez discret, alors que la louche semble indiquer qu'il y en a pas mal. En arrière-goût, il m'a semblé reconnaître des touches de réglisse.

 

radioflux (11/10/05 om 21:52:39):

Hemingway heeft het over "pleasantly bitter". De vraag is natuurlijk of hij ooit zou toegeven iets te bitter te vinden.

 

Helfrich (11/10/05 om 23:30:49):

De vraag is denk ik vooral in hoeverre iemand die bitterheid als "pleasant" ervaart. De Pernod Fils pakt ongetwijfeld royaal uit met Spaanse anijs en absintalsem uit de Jura, vol aroma's die de bitterheid compenseren en legitimeren. Een bitterheid als een luidruchtige dissonant boven een bed van strijkers -- ik zou me voor kunnen stellen dat men zich daar rond 1900 door liet bekoren.

Zelf vind ik dat alsem een uitermate ranzig soort bitterheid oplevert, die hoe dan ook ingeperkt en uitgebalanceerd moet worden om werkelijk aangenaam te zijn.

 

radioflux (11/11/05 om 00:53:01):

Helfrich schreef:

Een bitterheid als een luidruchtige dissonant boven een bed van strijkers -- ik zou me voor kunnen stellen dat men zich daar rond 1900 door liet bekoren.

We neigen dan naar de opkomst van de vrije atonaliteit, dus dat is inderdaad een fraaie parallel.

Zelf wel eens een Pernod Fils gedegusteerd?

 

Helfrich (11/11/05 om 16:06:13):

Nee, nog niet. Pernod Fils is voor mij een bijna tastbaar fantasma waaraan ik zelfs kan ruiken. Wat ervan overeenkomt met de werkelijkheid zal ik wel een keer ervaren.

 

Helfrich (04/24/06 om 00:16:11):

Ontzettend bitter -- alle Hemingways ten spijt is dat dus simpelweg niet waar. Er zit een discreet bittertje in de afdronk, wanneer ook de fleurige alsem zich plotseling ontvouwt (en bij je blijft). We kunnen gevoeglijk terugkeren naar het oude cliché van absint als zachte en aromatische drank. Dat is namelijk wat een goed geconserveerde Pernod Fils is. Geen dissonant te bekennen.

Ook zitten er geen rare Jade-smaakjes aan.

Het is verbluffend hoe fris en vers alles eraan na een eeuw nog riekt en smaakt. De kleur was in dit geval ook nog groen, met een zweem bruingeel, waar ik toch echte een donkere feuille-morte had verwacht. Ik zou bijna denken dat ik genaaid ben met een zeer goed gelukte HG...

Het amandelachtige aroma dat ik voor het eerst bewust rook in de tuin van Marie-Claude Delahaye zit er inderdaad in, maar ook dit is zeer discreet.

Mijn fantasma was vrij goed in overeenstemming met de werkelijkheid, op de bitterheid die men mij had wijsgemaakt na.


 

sixela (04/24/06 om 12:53:38):

> Ik zou bijna denken dat ik genaaid ben met een
> zeer goed gelukte HG...

Was dat maar waar - dan konden we nog een fles bestellen ;).

 

Barski (04/24/06 om 16:35:51):

Laat ik eraan toevoegen dat ik verrast ben door de zachtheid van deze absint. Nog steeds vraag ik me af waar dat aroma vandaan komt dat enigszins weg heeft van geconfijte vruchten. Wellicht dat de gebruikte alsem hiervoor aan te wijzen is. Als het klopt dat er voor de Pernod Fils slechts 6 kruiden werden gebruikt dan moet het namelijk wel de alsem zijn. Desalniettemin was het een enorme verassing deze vintage Pernod. En hoewel de Tarragona er voor onder doet was dat zeker ook geen verkeerde.

Het is bedroevend dat de orginele recepten verloren gegaan zijn en de overgebleven vintage flessen zeldzaam en onbetaalbaar zijn geworden. Ondanks alle hype rondom Ted Breaux staat één ding vast: Ted zijn cloon is niet voor de volle 100% gelukt. Er zit iets in de smaak dat ongeraffineerd en niet op zijn plek is. Dat merkte ik ook toen ik 2 galzen Eduard gedronken had. Sixela zei dat Ted weliswaar het recept zo goed als het kan heeft weten te achterhalen maar de productiemethode niet volledig beheerst. Je sprak de hele waarheid, Sixela.

Ik heb er over nagedacht toen ik vannacht niet kon slapen maar persoonlijk denk ik dat ze bij Pernod ook al gewerkt moeten hebben met afzonderlijk gedistilleerde kruiden. Dat moet haast wel want ander kun je geen absolute constante kwaliteit bieden, en dat deden ze wel. We kunnen hier volgens mij nog heel wat over discussiëren.

 

sixela (04/24/06 om 17:11:05):

Ik heb er over nagedacht toen ik vannacht niet kon slapen maar persoonlijk denk ik dat ze bij Pernod ook al gewerkt moeten hebben met afzonderlijk gedistilleerde kruiden.


Neen, dat deden ze hoogstwaarschijnlijk niet. Zowel de publicitaire folder als alle andere historische bronnen verzekeren dat het niet zo is.

Dat moet haast wel want ander kun je geen absolute constante kwaliteit bieden,


Ze hadden een hele kamer vol met deze:



De jongste absint werd apart gehouden gedurende 6 maanden, en daarna werd er met een solera-systeem gewerkt.

De verschillende batches die oud genoeg waren werden gemengd in die tonnen, en de absint die buitenkwam was een mengeling van absint die gross-modo twee jaar oud was, zonder enige absint jonger dan 6 maanden.

 

sixela (04/24/06 om 17:16:48):

Barski schreef:

Laat ik eraan toevoegen dat ik verrast ben door de zachtheid van deze absint. Nog steeds vraag ik me af waar dat aroma vandaan komt dat enigszins weg heeft van geconfijte vruchten.


Dat kan door de venkel of door de alsem (in Lambrook Silver ruik je iets soortgelijks) komen .

Die geconfijte fruit van venkel komt in het midden, die van alsem komt iets meer achteraan; ze zijn ook iets verschillend (die van venkel lijkt het strekste of geconfijte citrusvruchten of citruspel, die van alsem kan ik alleen beschrijven als wat loukoum-achtig).

Natuurlijk, het kan best wel dat het ook al in jou Verte #6 zit, maar het nog 60 jaar duurt voor het niet meer verdrongen is door andere smaken - dat weet ik niet.

 

Barski (05/18/06 om 22:04:32):

http://tinyurl.com/y8qnbv

Leuk prijsje  :)


*edit* (admin): tinyurl, t.b.v. leesbaarheid van thread

 

sixela (05/19/06 om 01:49:07):

Dieser Artikel ist nicht auf Lager


Nou, dat verrast niet echt ;).

Tussen haakjes, '40 is beter dan de '50 die we bij jou proefden.

 

Helfrich (12/31/06 om 13:16:12):

Mijn beleving van geur en smaak was nagenoeg hetzelfde als de vorige keer, met het verschil dat de bitterheid me nu meer opviel (de eerste keer was ik voorbereid op iets zeer bitters). Het is een zeer goed gestructureerd product, dat in de mond evolueert binnen eensmaakspectrum dat loopt van anijzige zoetheid tot een uitgesproken (maar discrete), licht tintelende bitterheid.

Grote verrassing was de kleur; geen feuille-morte, maar een groene kleur die zo licht was dat deze eerder aan een licht aangekleurde 'blanche' deed denken. Sixela merkte terecht op dat de smaak onmiskenbaar die van een 'verte' is. Kan chlorofyl ook degraderen zonder bruin te worden, en enkel kleur te verliezen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Het amandel- of génépi-achtige aroma houd ik voorlopig op een kwaliteit van de gebruikte alsem. Naast de vraag hoe het recept eruitzag, lijkt me de vraag naar de aard van de gebruikte ingrediënten minstens zo interessant. Zoals Sixela zei, was de alsem waarschijnlijk een gecultiveerde en veredelde variëteit. Die vinden we nooit meer terug.

Daarbij wil ik opmerken dat de alsem die Jade tegenwoordig gebruikt weliswaar van buitengewone kwaliteit is, maar ook volstrekt anders dan de alsem die je in de Pernod Fils aantreft.

 

radioflux (12/31/06 om 14:38:10):

Helfrich schreef:

Grote verrassing was de kleur; geen feuille-morte, maar een groene kleur die zo licht was dat deze eerder aan een licht aangekleurde 'blanche' deed denken.

Interessant.

Zijn er foto's beschikbaar?

 

Helfrich (01/09/07 om 19:13:28):

Van die avond zijn geen foto's beschikbaar. Misschien dat Sixela de Pernod alsnog wil vastleggen.

 

sixela (01/11/07 om 02:54:29):

Wel, hier zijn ze:




Als ik je zei dat-ie zes maand geleden was gemaakt zou je het geloven, niet?

De kleur is wel een pak dunner dan wat de foto's doen geloven. De louche is evenwel even frappant als op de foto's, met een vleugje groen en geen greintje amber -- en die typische "oude" honingachtige smaak die je in andere antieke absint vind is er gewoon niet; de Cannes cache had er nog een beetje maar hier is er gewoon niets dat de leeftijd verraadt, en hier zijn de groene anijs en alsem ook ongelooflijk jong.

Zie ook hier.

 

radioflux (01/11/07 om 21:44:25):

sixela schreef:

Als ik je zei dat-ie zes maand geleden was gemaakt zou je het geloven, niet?

Ik zou je op je woord geloven, en vervolgens zou ik klagen dat i wat aan de lichte kant is...

Zeer fraaie foto's!

 

Nurgle (01/21/07 om 13:44:37):

Ben terug van weggeweest...

Prachtige foto's, inderdaad. Haast niet te geloven dat het zo'n leeftijd heeft.

Smaak: near to perfection neem ik aan? ;)

 

sixela (01/22/07 om 04:59:47):

Nurgle schreef:

Ben terug van weggeweest...

Prachtige foto's, inderdaad. Haast niet te geloven dat het zo'n leeftijd heeft.

Smaak: near to perfection neem ik aan? ;)


Moet je maar zelf komen proeven.

 

Nurgle (01/22/07 om 19:17:08):

sixela schreef:



Moet je maar zelf komen proeven.


Met alle plezier :) Volgende keer ben ik zeker van de partij!

 

anrepta (01/22/07 om 22:28:23):

sixela schreef:

Moet je maar zelf komen proeven.


Dat zou ik me ook geen twee keer laten zeggen :)

 

Barski (03/12/07 om 13:49:30):

Kijk en verwonder je over de kleur en de troebeling. Ze wisten bij Pernod verdomd goed hoe ze een Absint moesten maken. Ik sta er van versteld dat mijn sample van 92 jaar oude Pernod Fils zo goed zijn kleur jeeft weten te behouden.

               


Met dank aan Sixela voor de sample.

 

radioflux (03/13/07 om 01:11:51):

En uit dezelfde 1914 cache, maar een andere fles:


Als een gouden zomeravond, nietwaar?


Over chlorofyl hoeven we het niet meer te hebben.


De eerste druppels. Ja, dat witte streepje onderin is het begin van de louche.





De geur van deze absint is ongelooflijk. Werkelijk van een kamervullende kwaliteit. Het is zonder meer de beste die ik ooit geproefd heb. Zacht en afgerond, en inderdaad een hint van geconfijte vruchten.

De Jade PF1901 zit er heel aardig in de buurt, maar haalt het hier toch echt niet bij.

 

Zenzero (03/13/07 om 10:57:58):

Ik vind ook vooral, de afbeeldingen erg mooi.

Vooral de toch best, op vrij artistieke wijze vastgelegde versies.

Sfeervol, mooi en tevens smaakvol.

Zijn er nog meer getalenteerde fotografen...?

 

Zenzero (03/13/07 om 11:36:16):

Zeg, radioflux, over de afbeeldingen.
Heb je deze ook in 'n hogere resolutie?

 

radioflux (03/14/07 om 00:08:25):

Zenzero schreef:

Zeg, radioflux, over de afbeeldingen.
Heb je deze ook in 'n hogere resolutie?

De oorspronkelijk afmetingen van de plaatjes zijn zo rond de 2000 x 3000 pixels, maar dat is uiteraard afhankelijk van de uitsnede.

Ik heb ze maar wat verkleind, in verband met eventuele bandbreedte-perikelen.

 

Zenzero (03/14/07 om 12:58:52):

Da's idd 'n hogere resolutie  ;D
Ik was al tot de ontdekking gekomen dat ze, qua beeldkwaliteit, best acceptabel zijn,

Bedankt.

 

radioflux (03/15/07 om 01:12:17):

Zenzero schreef:


Ik was al tot de ontdekking gekomen dat ze, qua beeldkwaliteit, best acceptabel zijn.

Best acceptabel, dat wel. Al heb ik de foto's met pijn in mijn hart verkleind. Deze absint dien je op grootformaat te genieten.

 

Zenzero (03/15/07 om 22:30:23):

Comprimeer ze anders evt. met Microschoft's office picture manager oid., en plaats ze op Flickr photo sharing comunity, dan blijven ze qua formaat praktisch ongewijzigd, alleen de resolutie, verandert dan enigszins.

Een  foto comprimeren (ipv. bijsnijden), geen kniesoor die daar op let, zelfs ik niet.

Succes

 

radioflux (03/16/07 om 00:45:19):

Microsoft software komt mijn huis niet in. Voor mijn foto's geef ik de voorkeur aan Apple Aperture.

Maar Flicker is wel een goed idee.

 

Zenzero (03/16/07 om 23:53:12):

Bon,

Laat het maar even weten, als ze online staan.



 

radioflux (03/18/07 om 01:14:11):

En een wat uitgebreidere reportage is te vinden in deze set. Maximale resolutie voor een onbetaalde Flickr account is slechts 1024 x 1024, maar de kleur is er niet minder om.

 

Zenzero (03/18/07 om 03:16:35):

Mooi

 

Barski (03/18/07 om 10:17:38):

Inderdaad erg mooie foto's. Wat voor een camera gebruik je Radioflux?

 

radioflux (03/19/07 om 00:05:09):

Barski schreef:

Wat voor een camera gebruik je Radioflux?

Canon EOS 300D. Een instapmodel digitale spiegelreflex.

Maar wat de kwaliteit waarschijnlijk ook wel ten goede komt is het feit dat ik alle bewerkingen op RAW camera formaat doe. Dat wil zeggen dat er maar één keer 'lossy' gecomprimeerd hoeft te worden (naar JPG dus), of in het geval van de hoogste resolutie geen enkele keer (PNG is lossless).

 

Absintmerken